Ionescu versus Popescu (Black Sitcom)
Mihai Ignat
IONESCU VERSUS POPESCU
sau BLACK SITCOM
sinopsis
Ionescu versus Popescu (Black Sitcom) e comedia satirică a tranziţiei româneşti surprinsă din perspectiva existenţei cotidiene a două familii, Ionescu şi Popescu. Unghiul e acela al devierii de la normalitate, văzută ca trăsătură majoră a acestei tranziţii care implică sechele din comunism (de pildă paranoia unuia dintre cei doi taţi), obsesii capitaliste (de pildă mania curăţeniei a uneia dintre cele două mame sau snobismul celeilalte) şi modificări monstruoase ale mentalităţii (de pildă sadismul uneia dintre odrasle sau rudimentarele, xenofobele lecţii de viaţă parentale). Obiceiuri şi acte mărunte – jocul de cărţi, petrecerea de week-end, făcutul curăţeniei, curiozităţile sexuale ale adolescenţilor ş. a. m. d. – sînt descrise apelîndu-se la qui-pro-quo, la tehnica bulgărelui de zăpadă, la comicul de situaţie şi de caractere, la ironie şi satiră. Astfel se conturează o serie de întîmplări care duc pînă la punctul culminant al unei situaţii de viaţă şi de moarte, aceasta avînd rolul unui revelator care scoate în evidenţă caracterele şi oferă surprize legate de înţelegerea strîmbă a lucrurilor. Finalul deschis e cinic şi comic în acelaşi timp: soarta unuia dintre aceşti anti-eroi se află în mîna retardatului familiei, care oscilează între îndemnurile contrare ale doamnei Ionescu, respectiv Popescu...
- IONESCU VS POPESCU
SAU
- BLACK Sitcom
(comedie satirică)
- Personaje:
Năstase (Tase) Popescu – tată, paranoic
Marilena Popescu – mamă, soţia lui Năstase, maniacă
Cezar Popescu – fiu, 16 ani, sadic
Grigore Ionescu – tată, loser
Stela Ionescu – mamă, soţia lui Grigore, snoabă
Dobrică Ionescu – fiu, 16 ani, inocent
Mama Sanda – bunica Marilenei, 80 de ani, vai de steaua ei
Duracell – grad de rudenie necunoscut, vârstă incertă, idiot
Teoretic, acţiunea piesei se petrece în anii '90, înainte de internet şi de telefonul mobil şi de multe altele, respectiv are loc fie într-unul fie în altul din apartamentele celor două familii, Ionescu şi Popescu. Practic, totul se întâmplă pe o scenă pe care se află, la mică distanţă între ele, o masă, câteva scaune şi o canapea, o oglindă mare, cât un stat de om, o uşă ce dă spre o prezumtivă baie, un dulap de bucătărie cu diverse rafturi şi vase, un dulap de haine, un pat şi alte câteva obiecte. Un reflector, nu neapărat acelaşi, luminează un spaţiu sau altul, în funcţie de schimbarea locului acţiunii.
Reflectorul se mută şi îl vedem pe GRIGORE pregătindu-se să se spânzure: verifică stabilitatea unui scaun, tăria unei curele suspendate de lustră. CEZAR îl priveşte curios.
CEZAR Ce faci, unchiule?
GRIGORE Mă spânzur.
CEZAR Viaţa e de rahat, nu?
GRIGORE De unde ai informaţia asta? E confidenţială.
CEZAR De la tata.
GRIGORE Să nu mai spui nimănui.
CEZAR Bine.
GRIGORE respiră adânc, se urcă pe scaun.
CEZAR Nu era mai bine cu otravă?
GRIGORE Dac-o imit pe Mama Sanda, or să spună că n-am personalitate.
CEZAR Păcat că n-avem pistol. Ar fi făcut mai mult zgomot.
GRIGORE Să mă-mpuşc? Nuuu... Prea multă mizerie.
CEZAR De ce nu vă tăiaţi venele? E la modă.
GRIGORE E o idee... (Se răzgândeşte) Nu. Îmi vine rău când văd sânge. (Verificând tăria curelei) Ce zici, o să ţină?
CEZAR Nu ştiu. N-am spânzurat decât o pisică, da’ cu cravata lu’ tata.
GRIGORE Tradiţie de familie...
CEZAR Cravata?
GRIGORE Nu, spânzuratul pisicilor.
CEZAR Îmi place mai mult să mă uit la Cerasela.
GRIGORE Cine-i Cerasela?
CEZAR O tipă din vecini.
GRIGORE Eşti îndrăgostit de ea?
CEZAR (Se scutură) Nu!
GRIGORE Foarte bine. (Îşi pune funia de gât) Dacă tot o mierlesc, îmi spui şi mie ce mai face fi-miu?
CEZAR Te spânzuri sigur?
GRIGORE Pe cuvânt de onoare.
CEZAR Atunci pot să-ţi spun: e-n limbă după cineva.
GRIGORE E-ndrăgostit?
CEZAR De Cerasela.
GRIGORE Şi Cerasela?
CEZAR Nici nu se uită la el.
GRIGORE Tradiţie de familie...
CEZAR De fapt, s-a uitat o dată, dar poate se uita la mine. Sau la Duracell.
GRIGORE Sigur nu se uita la el. A, ce bine că eşti aici, mă poţi ajuta! Ia o cravată şi leagă-mi mâinile. Dacă o să am mâinile libere, o să-ncerc să mă salvez. Şi nu vreau.
CEZAR (Ia una dintre cravate) Asta?
GRIGORE Nu, nu aia, că nu se asortează cu cămaşa. Nevastă-mea iar o să mă bombăne că n-am gust.
CEZAR (Alegând alta) Asta e bună?
GRIGORE Aia da. Leagă-mă strâns.
GRIGORE îşi duce mâinile la spate, CEZAR i le leagă.
GRIGORE Bravo. Acum... sunt gata. (Trage aer în piept) Vrei să împingi tu scaunul?
CEZAR Eu?!
GRIGORE Pot s-o fac eu, dar mă gândeam că poate ţi-ar plăcea...
CEZAR (Emoţionat) Nu ştiu dacă pot...
GRIGORE Te ajut şi eu, nu-ţi fie frică.
De-afară se aude vocea STELEI.
GRIGORE Stela!
Intră STELA. GRIGORE mişcă brusc scaunul, care cade. STELA ţipă şi-l prinde de picioare pe GRIGORE, susţinându-l. GRIGORE se zbate, încercând să se elibereze. La ţipetele STELEI, năvălesc MARILENA, TASE şi DOBRICĂ. Apoi DURACELL şi, şontâc-şontâc, în baston, MAMA SANDA. MARILENA dă să o ajute pe STELA, dar TASE intervine.
TASE Ce faci?
STELA (Lamentându-se) De ce, Grigore?! De ce, Grigore?!
MARILENA (Lui TASE) Vreau s-o ajut!
STELA (Disperată) Ajutor!
TASE (Aşezându-se pe scaunul doborât) Las-o să se descurce.
MARILENA Dar…
TASE Nu te băga într-o ceartă de familie. După ce se-mpacă, o să se spargă oalele în capul tău!
STELA Dobrică, ajută-mă! Adu scaunul! Repede!
TASE (MARILENEI, oferindu-i un scaun) Ia loc, te rog. Să discutăm puţin.
DOBRICĂ (Agitat, zăpăcit) Care scaun?!
CEZAR şi MAMA SANDA se aşează pe celelalte scaune disponibile.
DOBRICĂ Nu-i nici un scaun. Toate-s ocupate!
STELA Adu altceva! Fă ceva!
MARILENA Ce să discutăm?!
DOBRICĂ, total zăpăcit, trage fără folos de dulap.
MAMA SANDA (Lui CEZAR) Ştii cumva de ce vrea să se spânzure?
CEZAR Nu ştiu.
STELA Grigore, ce-ai văzut… e greşit! Nu te-am înşelat! Îţi jur!
MAMA SANDA A, începe să se limpezească.
MARILENA Tase, lasă-mă s-o ajut!
TASE Dacă eşti fraieră, du-te!
MAMA SANDA (Lui CEZAR) Crezi că reuşeşte?
CEZAR Depinde de Dobrică.
STELA Lasă dulapul, Dobrică! Vezi ce găseşti pe dincolo!
DOBRICĂ iese val-vârtej.
MAMA SANDA Dac-apucă să-l dea repede jos, o să-l trezesc cu alifia mea.
Scoate tubul din buzunar.
TASE (MARILENEI) Crezi că vrea să fie salvat?
MARILENA Păi dacă voia să se spânzure, n-o făcea cu noi toţi aici!
STELA Ajutor! Grigore, să nu mori! E viu, nu? Nu e mort, nu?
TASE A, deci presupui că vrea doar să se dea în spectacol.
MARILENA Nu ştiu, dar e uman să-l salvăm, nu?
TASE Afirmaţia asta e cu dus şi-ntors… Nu el şi-a pus juvăţu’ de gât?
MARILENA (Spăşită) Ba da…
TASE Atunci?!
STELA Dobrică, unde mama mă-sii umbli?!
DOBRICĂ apare cu o cutie mare.
STELA Aşa, repede, pune-o sub picioare!
DOBRICĂ pune cutia sub picioarele lui GRIGORE. STELA îi dă drumul. Picioarele trec prin cutie ca prin brânză.
STELA (Disperată, îl apucă din nou de picioare pe GRIGORE) Dobrică, tu ţii cu ursu’?!
DOBRICĂ (Transpirat, speriat etc.) Eu… nu găsesc nimic…! Sunt prea grele…! Eu…
MAMA SANDA Ce mod urât de-a-ţi lua zilele!
TASE (Ironic) Da, ştim, preferi otrava.
STELA Să m-ajute cineva!!
MAMA SANDA Eu? Ce otravă?
MARILENA Hai, nu mai juca teatru! Doar am vorbit mai devreme!
MAMA SANDA (Îşi aduce aminte) A, otrava...! Păi era pentru şoareci...
STELA (Brusc cu ton normal) Ce şoareci? (MARILENEI) Aveţi şoareci?
MARILENA (Îngrozită) Nu se poate! Doar fac toată ziua curăţenie!
STELA (Furioasă, MAMEI SANDA) Tu trebuia să te omori, nu Grigore!
TASE (MAMEI SANDA) Deci nu voiai să te omori?
MAMA SANDA Eu?! Doamne fereşte! Voiam un week-end la ţară!
STELA Mă ajută cineva?!
DOBRICĂ, în disperare de cauză, încearcă să susţină şi el picioarele lui GRIGORE.
STELA Marilena?
MARILENA, înduioşată, dă să se ridice de pe scaun.
TASE (MARILENEI) Treaba ta, da’ să ştii că ea s-a dat la mine!
STELA (Indignată) Ceee?!! El s-a dat la mine!
TASE (MARILENEI) Ştii cine se uita pe gaura cheii? Nu Mama Sanda, ci draga ta prietenă...
MARILENA (Privind-o cu ură pe STELA) Aşa deci... Păi atunci... (Se aşează la loc şi-şi încrucişează braţele)
STELA Marilena, gândeşte-te, de ce crezi că Grigore a ajuns aici?
TASE (STELEI) Fiindc-a aflat că te dai la mine.
STELA (Indignată, plângând etc.) Dumnezeule, mare! Cezar, ajută-mă, Cezar!
CEZAR Nea Grigore mă rugase altceva...
STELA Lasă ce te-a rugat, ajută-mă!
CEZAR ezită, e gata să se ridice, dar TASE îi pune o mână pe umăr.
TASE Cezar, ai uitat? Ei sunt Ionescu, noi... Popescu.
CEZAR rămâne în scaun.
STELA Nu m-ajută nimeni?! Duracell, ajutor!
DURACELL vrea să se îndrepte spre STELA.
MARILENA Duracell, stai aici!
DURACELL vrea să se îndrepte spre MARILENA.
STELA Duracell, vino aici!
DURACELL vrea să se îndrepte spre STELA.
MARILENA Duracell, stai aici!
DURACELL se opreşte. Priveşte derutat când la STELA, când la MARILENA.
(textul integral în volumul „Toți privesc înainte”, ed. Tracus Arte, 2016)
- Hits: 2736