Tablou de familie
Mihai Ignat
Tablou de familie
volum colectiv („co-autori: Sorin Gherguț, Svetlana Cârstean, Răzvan Rădulescu, Cezar Paul-Bădescu, T. O. Bobe), 1995, editura Leka-Brîncuș
Privirea
Stress doi sau Ars poetica, dar fără final
Pe parcursul acestui poem eN. K. va sfîrşi
de moarte naturală.
Şi pînă atunci?
Angrenaje de toamnă (tipătul ei, provocînd
dîră).
I-a plesnit, ca o coardă de pian, surîsul,
în amintirea despre un cuţit şi despre
fratele ei apărînd-o de atacurile blînde
ale stelelor din fereastră.
Tăişul unui zbor atinge carotida înserării.
(Mai tîrziu voi elimina această imagine,
e prea încărcată.)
Şi-apoi, cînd intru în magazin, e tot seară,
dar ţipătul nu se modifică. Poate coridorul
e uşor deformat - şi ea gîfîie cu degetul
pe buton.
Scot plicul, ascuns după rafturi,
timbrul, foaia, pyxul
(ca să rimeze cu Styxul):
eN.K. - domiciliul stabil în strada Ţesătorilor
26, seria buletin identitate 099649, grupa
sanguină AII. (Poate pînă la sfîrşit îi găsesc
acestui poem unitatea de sens.)
Şi palid, şirul de arbori din faţa clădirii
răstoarnă echilibrul zilei.
Ieşirea gradată din ascensor, întîi inima
lovind în pereţi, apoi vîrful pantofului, la
urmă buzele cu strălucirea de plexiglas.
Ieşirea din ascensor ca o naştere prematură.
Iar obsesia-tîrîtoare sapă şanţuri sub paşi:
obsesie; placă; tălpi.
obsesie; placă; tălpi.
obsesie; placă; tălpi.
Deasupra se zbate o venă. Deasupra
se lucrează cu spectre sau naiba mai ştie
cu ce, cu mecanisme fine
şi răbdătoare
şi uneori
nesilenţioase.
Vorba altui poem:
acest sfîrşit tandru ca o gheară.
Klein
Instrumentul utilizat: actul verbal directiv
(după Searle) reprezentat de „întrebare“ -
element fundamental al metodei socratice: ma-
ieutica (etimologic: „arta moşitului“) ale că-
rei componente se reduc la două: cea dintîi
distructivă (eroneia), prin care interlocutorul
e adus în situaţia de „a şti că nu ştie“,
cea de-a doua constructivă, cu finalitate pro-
ductivă, ambele utilizînd ca strategie formală
succesiunea „enunţ interogativ - enunţ afirmativ“.
Intrînd în detalii, trebuie precizat că
soarele intrînd în nori, umbrele s-au estompat
şi genunchiul s-a încrîncenat
să despice aerul, ceea ce,
între noi fie vorba,
nu a însemnat nimic pentru linia
frîntă trasată adînc din palma
lui Klein.
Strigătul: frunze-n rafală şi
ochiul umflat al zilei în ochiul umflat al zilei.
„Sen-ju bon-ju can-va-ie sen-sol“: celebru toast
al lui Klein niciodată rătăcitul - asta o spun
biografii sentimentali - de fapt joc (aici:
critici şi alte categorii) pentru însoţitori,
cu excepţia Bătrînei Doamne cu nervi de iridiu.
... Dar acesta-i ochiul calm al
vîrtejului, începutul
e altul: la S., locul naşterii lui Klein;
sau la M., locul natal al tatălui său?
sau la G., bunicul vînător de găini în
propria curte prin apăsarea trăgaciului puştii
cu două ţevi, pe una gravat „Carla“, promiţătoare
înlănţuire
de sunete sticlind?
Pînă la cinci ani, Klein în S.,
apoi mutarea în oraşul D. Mai tîrziu, în vreme
ce cojile de cartofi
se aştern în grămadă pe fotografia Isabellei:
terenul viran din faţa blocului, întîi ţinutul
întins sălbatic necunoscut, la orizont
pietroaiele
pe care te caţeri în luptele cu apaşii, apoi
pista de bicicletă
şi spaţiul de fugă, apoi
excavaţia gigantică bizară
coridoare întortocheate nu labirintice, nu,
apoi clădirea ţîşnită fuga pe scări,
ascunzătorile de beton, apoi crusta, cu mici
spărturi pe alocuri, puncte purulente, însă
asta mai încolo, acum doar
respiraţia aritmică, levitaţie.
La 12 ani a învăţat să joace şah. La 16
trecea pe la şedinţele de iniţiere ale Cercului
de go, la aproape 17 renunţa la frecventarea
clubului de şah, se înscria la judo, după
al doilea antrenament îşi lua tălpăşiţa, între
timp fascinaţia go-ului se
stinsese,
înscris la concursul de grafică al Şcolii
de Arte Plastice nu mai ajunse, aproape o
lună sedus de fosforescenţa algebrei admiraţie
secretă,
la 18 ani după 6 luni de cursuri la
Aeroclub, în plin examen la
aerodinamică se ridică poemul îl citi
celorlalţi doi teribili, prozele scurte,
motoreta, pick-up-ul şi boxele, partide
răzleţe cu teribilul unu destrămare Dragă Klein
castravetele nostru drag volanul în autoturism
zvîcnind de sub el camionul săltînd pe colţul
trotuarului
bivole
ceea ce a urmat
nu se mai ştie prea limpede.
La întoarcerea din stagiu deşeuri de
hîrtie Poligrafia în ceaţa de la ora 5 patru-
zeci şi cinci a.m. necalificat şi cară, încarcă
descarcă încarcă descarcă încarcă autocamioanele,
se plictiseşte?
Într-o zi, în mijlocul camerei sale: a se
observa succesiunea. A crea ţinte. Azi-dimineaţă
cumpărat pîine şi struguri nu circenses terminat
volumul „Eu pe asta o fac zob!“ de Manzoni.
Şi acum?
A se citi Taica Goriot. Şi apoi. A vedea Colina.
Şi? Poimîine scos curăţătorie palton bunic.
Apoi. Şi încă. Pînă.
Klein vede: structura secvenţială a cotidianului
(o ţintă atinsă alta ridicîndu-se tot aşa).
Klein curios: cînd şi cum creşte
urmarea? cînd vine „după“?
Pîndă.
Făcea ipoteze: ce va urma? ce voi dori? ce
va trebui? Fascinaţia
propriei mişcări. Tentaţia întrezăririi.
Klein
surprins de Klein?
Stop cadru. Eşuare (Stress şase)
Mai era acolo, în sală pe-ntuneric o imagine,
un tren lung şi de metal şi de întoarcere,
înaintînd încet, apoi mai tare înainte
încet ca o melodie spre scoarţa ta cerebrală.
A fi supus inerţiei.
A fi neputincios, cînd umărul ei atinge,
protagonistul e în clipe de cumpănă şi să-ţi
chiorăie paşii de foamea de străzi şi din nou
a fi neputincios cînd acele străzi
neo-realiste prea înguste sînt pentru palida
copie a liniştii mele de băltoacă, de apă
stătută, de iaz mîlos.
Ea a spus: mîna care nu scrie, simte.
Dacă acesta e un adevăr, atunci adevărul
mă defineşte.
Ea zicînd: tous les Michel sont terribles.
Fiind îndeajuns pentru franceza mea tîrîtă
prin intersecţii.
Şi iar, actriţa cu cercei, pe treptele pătate
cu vopsea felliniană, la capăt ne-aşteaptă
refrenul minat, ia mai ducă-se dracului.
Şi-un personaj dubios: între două sandvişuri
cu salam, Freud şi John Lennon.
În sala imensă, cînd şenilele trec peste noi
cu uruit, sfărîmă sîngele în aşchii,
iar ochii sînt iarbă. Cînd cucu
îmbrăţişările dau concretul, în sala în care
sărutul ei se atrofiază, are gust de peliculă
şi omul în uniformă în plină lumină
păzeşte mormîntul lui Dante.
- Hits: 3130